Kas sa oleksid selleks valmis?”
Minu lugu...
Minu sotsiaalmeedia kontod varastati ja suleti – ma kaotasin pea kõik.
23. augustil juhtus minuga midagi, mida ei sooviks mitte kellelegi.
Nimelt, minu Facebooki ja Instagrami kontod (nii era- kui ka ettevõtte lehed) kaaperdati häkkerite poolt. Nad sisenesid minu kontole, lisasid sinna ebasobivat sisu ja mõne tunniga olin ma süüdi milleski, mida ma ise iial ei teeks.
Meta (Facebook/Instagram) reageeris välkkiirelt – mitte häkkeritele, vaid mulle.
Mind blokeeriti.
Ligipääs minu tööriistadele, ettevõtte lehtedele ja mitmete aastate jagu sisu, mälestuste, kontaktide ja TÖÖLE- kadus hetkega.
See kõik oli ja on olnud ebaõiglane, ebameeldiv & ülekohtune.
Olen proovinud kõike:
- kirjutanud Meta toele,
- täitnud nende erinevaid vorme/blankette,
- suhelnud “päris” Meta agentidega telefoni teel,
- abipalved saatnud inimestele Eestis, kes oskavad ja on tegelenud sarnaste juhtumistega varasemalt,
- kulutanud tunde, päevi – oma kallist aega, ja muidugi ka närve.
Tulemus siiani? NOTHING! Mitte midagi.
Kontode sulgemine käis minutitega, aga nende taastamine on pea võimatu.
Ausalt öeldes, olen ma väga kurb ja nördinud. Kogu see “jama” ja ebaõiglus on ülekohtune.
Aga ma ei kavatse alla anda.
Metaga asjaajamine ja suhtlemine võib võtta päevi, nädalaid või koguni kuid.
Kuna aga antud tööriist on minu igapäeva töös väga oluline, siis ei saa ma endale luba n-ö “tühja aega” ja lihtsalt oodata. Loomulikult, teen ma selleks kõik, et minu olemasolevad kontod taas avataks, kuid kui seda ei juhtu, siis liigun tasapisi juba uute suunas.
Miks ma seda teiega jagan?
Sest ma ei soovi, et keegi teist sama läbi elaks. Ma usun ja loodan, et ehk Minu lugu on hoiatuseks ja õpetuseks nii mõnelegi!
- Häkkerid ei vali ainult “kuulsaid” või “suuri” – ohvriks võib sattuda igaüks.
- Mina kasutasin isegi kahefaktorilist autentimist, aga nad kavaldasid mind ikkagi üle.
- Kui häkker on sees, on hilja.
- Ja pidage meeles! Sotsiaalmeedia pole tegelikult meie enda käes.
Mida mina õppisin ja mida soovitan teil teha oma kontode kaitseks:
- Kasutage kahefaktorilist autentimist (2FA) ja turvavõtmeid (nt YubiKey). Ka see ei pruugi mudigi alati päästa, aga annab täiendava turvakihi.
- Lisage oma ettevõtte kontodele mitu administraatorit. Kui üks konto lukustatakse või kaaperdatakse, jääb teistel ligipääs alles.
- Olge ülikriitilised kõigi linkide ja meilide suhtes. Vaadake alati mitu korda üle, kes teile tegelikult kirjutab – häkkerid võivad kasutada peaaegu identseid aadresse.
- Blokeerige ja eemaldage vanad maksekaardid ja -kanalid. Vaadake kaartide seoseid sots.meedia kontodega. Häkkerid võivad proovida ka neid ära kasutada.
- Vahetage regulaarselt paroole. Eriti oluline on kasutada unikaalseid paroole, mida ei kasuta mujal.
- Varundage oma sisu ja tehke valmis plaan B. Pange kirja, milliseid kontosid, e-maile ja maksevahendeid teie ettevõtte sotsiaalmeedia külge on seotud. Nii on kriisiolukorras lihtsam tegutseda.
Loodan, minu kogemus ja lugu aitab teil enda kontosid paremini kaitsta.
Kui soovite mind toetada, siis kutsun teid taas liituma/hakkama sõbraks nii minu kui ka minu uute (peagi valmivate) sotsiaalmeedia lehtedega.
Aitäh teile, et loete ja hoolite.
Grete